„Na temat dopalaczy krąży wiele mitów, w które najczęściej wierzy młodzież i to niestety ta coraz młodsza. Po dopalacze najczęściej sięgają uczniowie klas gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Młodzież zazwyczaj nie wie, jak działają dopalacze. Te substancje psychoaktywne są łatwe do nabycia, dlatego nawet jeśli wszystkie sklepy sprzedające te specyfiki zostaną zamknięte, pozostanie nadal Internet.” Powyższy fragment artykułu, który ukazał się na portalu abcZdrowie.pl, porusza bardzo ważny problem. Coraz częściej słyszymy o tragicznych skutkach zażywania dopalaczy, które mogą stanowić alternatywę dla nielegalnych narkotyków, dlatego bardzo ważna jest profilaktyka i zaangażowanie młodzieży w jej wszelakie formy. Ważne jest także rozszerzenie definicji nielegalnych substancji psychotropowych, dzięki czemu proceder sprzedaży będzie niemożliwy. Dopalacze mogą ukraść życie i to jest dramat młodego człowieka i jego bliskich. Bardzo dobrą i skuteczną metodą ochrony przed dopalaczami jest kampania informująca o zgubnych skutkach zażywania substancji psychoaktywnych.
W obecnym roku szkolnym w ramach działań wychowawczych zadania projektu edukacyjnego klas trzecich postanowiliśmy realizować pod hasłem „Dopalacze kradną życie”. W związku z tym grupa projektowa z klasy III A, w składzie – Jasmina Abbas, Kacper Ciach, Ernest Dondera, Weronika Jastrzembska, Rafał Kamiński, Klaudia Lis, pod kierunkiem Grażyny Chwieduk i Adriany Kaszuby, w ramach realizacji poszczególnych zadań zorganizowała spotkanie z terapeutą. Uczniowie, pracując nad swoim pomysłem, skorzystali z pomocy pedagoga szkolnego Magdaleny Malińskiej. Spotkanie miało charakter wywiadu, który grupa przeprowadziła z zaproszonym gościem Jolantą Marszał – certyfikowanym specjalistą psychoterapii uzależnień. Rozmowie przysłuchiwali się uczniowie klas drugich i trzecich. Członkowie grupy zadawali pytania dotyczące uzależnienia od dopalaczy i narkotyków. Interesowało ich, jak środki psychoaktywne działają na organizm młodego człowieka, czy rzeczywiście dopalacze poprawiają pamięć i koncentrację. Ważne okazały się pytania dotyczące sposobów pomocy osobom uzależnionym. Uczniowie pytali także, co robić, gdy mamy do czynienia z osobą uzależnioną i gdzie szukać pomocy. Pani Marszał w przystępny sposób dzieliła się wiedzą na temat uzależnień, opowiadała o sposobach terapii oraz przedstawiała przypadki młodych ludzi, z którymi zetknęła się w swojej pracy. Następnie odpowiadała na pytania uczniów zebranych w auli. Swój wykład wzbogaciła ciekawą prezentacją.
Dziękujemy Pani Marszał, że poświęciła nam swój wolny czas, dziękujemy za rzetelny przekaz.
Zachęcamy rodziców i uczniów, aby skorzystali z oferowanej pomocy i przyjęli zaproszenie na indywidualne spotkania.
Grażyna Chwieduk