Byliśmy blisko Gwiazd na Niebie i Gwiazd na Ziemi

Dnia 2 grudnia w ramach projektu „Nowoczesna Szkoła, Nowoczesna Edukacja” odbył się piknik naukowy. Było to już kolejne spotkanie.

W sobotę zwiedziliśmy Skansen Kultury Jamneńskiej i gościliśmy w szachulcowej zagrodzie rybackiej. Wizyta w Koszalińskim Muzeum pomogła nam odpowiedzieć na pytania: Jak żyli dawni Jamneńczycy? Czym się zajmowali? Jak mieszkali?. Wiemy, co to jest szelbąg (szelbląg) i zydel. Ponadto obejrzeliśmy stałe wystawy. Zainteresowała nas „Sztuka dawna i rzemiosło od baroku do secesji”, zadziwiły „Osieki 1963-81”. Poza tym oglądaliśmy przestrzenne obiekty/tkaniny eksperymentalne wykonane przez Annę Szklińską. Zastanawialiśmy się nad istotnymi pytaniami: Rzeźba? Obiekt?
A może element scenografii, kostium lub ubiór? Dowiedzieliśmy się, że … „tkanina nosi w sobie tajemnicę… swój własny ciężar (…)  i jest jak nasze wnętrze”.

Dodatkowo  obejrzeliśmy wystawy czasowe, czyli:

1.      „Józef Piłsudski na Syberii 3D”, ekspozycja otwierająca cykl wydarzeń związanych z przyszłoroczną 100-tną rocznicą Odzyskania Niepodległości przez Polskę.

2.     „Jan Matejko – wokół biografii i dzieła” – ekspozycja poświęcona  „życiu i twórczości Jana Matejki, jego interesującej biografii, pasjom, szeroko rozumianej pielęgnacji narodowej pamięci historycznej”.

Kolejne wrażenia czekały na nas w Koszalińskim Obserwatorium. Niepozorne z wyglądu, ale kryjące ciekawe wnętrze i możliwości. Wysłuchaliśmy wykładu Pawła Iwanka, pasjonata astronomii, który opowiedział nam o układzie słonecznym, gwiazdach i galaktykach. Pokazał sprzęt optyczny do obserwacji nocnego gwiaździstego nieba oraz teleskop słoneczny do obserwacji dziennych. Duże wrażenie zrobiła na nas kopuła astronomiczna i 40-centymetrowy teleskop RC, dzięki któremu można obserwować układ słoneczny, odległe galaktyki, gromady kuliste i obłoki pyłowe. Niewątpliwie powinniśmy wybrać się na nocne obserwacje, które na pewno będą niezapomnianym przeżyciem.

O wiele ciekawiej i inaczej obcuje się z nauką, literaturą i sztuką na żywo, o czym przekonaliśmy się osobiście. Można się uczyć, stosując różne metody, niekoniecznie  siedząc w ławce. Dzięki wiedzy i umiejętnościom zdobytym na  pikniku naukowym będziemy  swobodnie poruszać się po obszarach literatury, historii, etnografii, sztuki, archeologii, astronomii
i fizyki.

Podsumowując, wszystkie cele pikniku naukowego  zostały zrealizowane. Atmosfera w grupie – doskonała, miła
i  przyjazna. Z taką ekipą można zdobywać kolejne naukowe szczyty.

Grażyna Chwieduk

Accessibility Toolbar

loading