Dnia 2 grudnia w ramach projektu „Nowoczesna Szkoła, Nowoczesna Edukacja” odbył się piknik naukowy. Było to już kolejne spotkanie.
W sobotę zwiedziliśmy Skansen Kultury Jamneńskiej i gościliśmy w szachulcowej zagrodzie rybackiej. Wizyta w Koszalińskim Muzeum pomogła nam odpowiedzieć na pytania: Jak żyli dawni Jamneńczycy? Czym się zajmowali? Jak mieszkali?. Wiemy, co to jest szelbąg (szelbląg) i zydel. Ponadto obejrzeliśmy stałe wystawy. Zainteresowała nas „Sztuka dawna i rzemiosło od baroku do secesji”, zadziwiły „Osieki 1963-81”. Poza tym oglądaliśmy przestrzenne obiekty/tkaniny eksperymentalne wykonane przez Annę Szklińską. Zastanawialiśmy się nad istotnymi pytaniami: Rzeźba? Obiekt?
A może element scenografii, kostium lub ubiór? Dowiedzieliśmy się, że … „tkanina nosi w sobie tajemnicę… swój własny ciężar (…) i jest jak nasze wnętrze”.
Dodatkowo obejrzeliśmy wystawy czasowe, czyli:
1. „Józef Piłsudski na Syberii 3D”, ekspozycja otwierająca cykl wydarzeń związanych z przyszłoroczną 100-tną rocznicą Odzyskania Niepodległości przez Polskę.
2. „Jan Matejko – wokół biografii i dzieła” – ekspozycja poświęcona „życiu i twórczości Jana Matejki, jego interesującej biografii, pasjom, szeroko rozumianej pielęgnacji narodowej pamięci historycznej”.
Kolejne wrażenia czekały na nas w Koszalińskim Obserwatorium. Niepozorne z wyglądu, ale kryjące ciekawe wnętrze i możliwości. Wysłuchaliśmy wykładu Pawła Iwanka, pasjonata astronomii, który opowiedział nam o układzie słonecznym, gwiazdach i galaktykach. Pokazał sprzęt optyczny do obserwacji nocnego gwiaździstego nieba oraz teleskop słoneczny do obserwacji dziennych. Duże wrażenie zrobiła na nas kopuła astronomiczna i 40-centymetrowy teleskop RC, dzięki któremu można obserwować układ słoneczny, odległe galaktyki, gromady kuliste i obłoki pyłowe. Niewątpliwie powinniśmy wybrać się na nocne obserwacje, które na pewno będą niezapomnianym przeżyciem.
O wiele ciekawiej i inaczej obcuje się z nauką, literaturą i sztuką na żywo, o czym przekonaliśmy się osobiście. Można się uczyć, stosując różne metody, niekoniecznie siedząc w ławce. Dzięki wiedzy i umiejętnościom zdobytym na pikniku naukowym będziemy swobodnie poruszać się po obszarach literatury, historii, etnografii, sztuki, archeologii, astronomii
i fizyki.
Podsumowując, wszystkie cele pikniku naukowego zostały zrealizowane. Atmosfera w grupie – doskonała, miła
i przyjazna. Z taką ekipą można zdobywać kolejne naukowe szczyty.
Grażyna Chwieduk