Zespół Szkół w Karlinie wraz z bieżącym rokiem szkolnym rozpoczął realizację projektu „Two Faces of Technology: Isolation and Opportunities.” Jest to projekt realizowany z czterema szkołami partnerskimi z Czech, Hiszpanii, Turcji i Włoch w ramach programu Erasmus+. Cały projekt otrzymał dofinansowanie w wysokości: €145’125,00, a nasza szkoła jest koordynatorem całego przedsięwzięcia. Współautorem projektu i koordynatorem ze strony Zespołu Szkół jest pani Renata Piszak-Walczykowska. Projekt dotyczy szeroko rozumianej technologii i jej wpływu na współczesną młodzież. Wspólnie będziemy mierzyć się różnymi wyzwaniami i odpowiedziami na trudne pytania – na ile technologia zdominowała nasze życie i czy więcej możemy czerpać z tego korzyści, czy też zagrożeń. Językiem przewodnim projektu będzie język angielski, za pomocą którego poprowadzone zostaną wszystkie zaplanowane warsztaty i konferencje, zaplanowane w ramach wymiany dobrych praktyk we wszystkich państwach uczestniczących w projekcie. Ponadto zaplanowano wiele działań zarówno na gruncie technologicznym – w trakcie i pomiędzy spotkaniami, jak i w formie interakcji bezpośrednich, w celu zwrócenia uwagi na dobrodziejstwa płynące dzięki takim wielopłaszczyznowym interakcjom.
W październiku odbyło się w Turcji spotkanie koordynatorów z każdego państwa w celu omówienia najważniejszych kwestii związanych z wdrożeniem projektu i przygotowania pierwszego spotkania dla młodzieży. Z naszej strony udział w spotkaniu wzięły panie: Renata Piszak-Walczykowska i Magdalena Malińska. Natomiast w listopadzie młodzież naszego Technikum, wraz z opiekunami: panią Marzeną Czarnas i Justyną Sygą, udała się do Adıyaman w Turcji. Zanim dotarliśmy do miejsca przeznaczenia mieliśmy okazję spędzić trochę czasu w Stambule – wspaniałym mieście, gdzie spotyka się Europa z Azją. Tam też mieliśmy pierwszą szansę na realizację treści przewidzianych w projekcie dzięki wizycie w Muzeum Technologii i Nauki Islamu. Podczas pięciodniowego pobytu już w Adıyaman, nasza młodzież uczestniczyła w wielu atrakcjach zaproponowanych przez tureckiego partnera. Wysłuchaliśmy konferencji i wykładu na temat zagrożeń technologicznych, wzięliśmy udział w warsztatach dotyczących tradycyjnych zabaw oraz zapoznaliśmy się z systemem edukacji naszego partnera. Różne aktywności stwarzały wiele okazji do ćwiczenia języka angielskiego w praktyce i poznania wspaniałych ludzi. Gospodarze zabrali nas w niezwykłe miejsca, takie jak Nemrut Mountain, Arsenia, Severan Bridge, czy Muzeum Mozaiki w Gaziantep gdzie podzialiśmy dzieła mistrzów, który nie mogli korzystać z żadnych udogodnień technologicznych. Niezwykłym przeżyciem była też wyprawa do korzeni wielu religii – Sanliurfy. Wspaniałym i przynoszącym wiele emocji wydarzeniem był turniej na bazie popularnych w przeszłości gier i zabaw rozgrywanych indywidualnie i grupowo. Dla nauczycieli stanowił on sentymentalną podróż w przeszłość, natomiast dla młodzieży zupełnie nowe doświadczenia wykraczające poza ich wyobrażenia o wspólnym spędzaniu czasu. Natomiast zwieńczeniem naszego pobytu był wieczór z turecką kulturą, obyczajami i tradycjami – tanecznymi i kulinarnymi. Wspaniałe spotkanie w egzotycznym dla nas kraju uświadomiło nam, jak ważne jest w naszym życiu nawiązywanie bezpośrednich relacji z rówieśnikami z różnych części świata. Wspólne spędzanie czasu na zabawach, współzawodnictwie, czy wyprawach udowodniło, że mimo pochodzenia z zupełnie odmiennych kultur potrafimy czerpać wiele radości z tych samych aktywności. Niewątpliwie z Turcji wywieźliśmy bagaż doświadczeń i mnóstwo pomysłów na to, jak możemy wykorzystać zdobyte umiejętności. Cieszymy się też, że dzięki nowoczesnej technologii – mediom społecznościowym i komunikatorom będziemy mogli utrzymać przyjaźnie, które tam zawarliśmy. Wszyscy czekamy z radością na następne spotkanie, tym razem u naszych czeskich przyjaciół w Plzen.