Anna Rusiecka

 Gimnazjum w Karlinie

 

    

         Turniej wiedzy o wodzie „ Woda jest życiem”

 

 

 

Często słyszymy o problemach związanych z ochroną środowiska i ekologii. Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że jesteśmy częścią przyrody, a niszcząc ją i lekceważąc jej prawa – niszczymy samych siebie. Powstaje pytanie: kiedy i w jaki sposób budzić świadomość ekologiczną? Wszyscy zapewne zgodnie wskażą na szkołę i niewątpliwie będą mieli rację. Dlatego na lekcjach chemii, biologii, geografii i innych przedmiotów te zagadnienia są poruszane. W naszym gimnazjum odbywają się różne imprezy mające na celu edukację pro środowiskową. Jedną z nich był turniej klas II pod tytułem „Woda jest życiem” przygotowany przez uczniów klas III – członków koła chemicznego. Stał się on okazją do szerzenia wiedzy ekologicznej i korelacji treści nauczania wielu przedmiotów. Uczniowie klas II odpowiadali na pytania dotyczące wiedzy z różnych przedmiotów i ochrony środowiska, rozwiązywali krzyżówkę, uzupełniali obieg wody w przyrodzie, odgadywali przysłowia i czynności związane z wodą. Uczniowie musieli wykazać się też pomysłowością, ponieważ każda klasa musiała przygotować rewię mody plażowej i wiersz lub piosenkę tematycznie związane z wodą.

Sądzę, że w czasie turnieju połączyliśmy przyjemne z pożytecznym i podczas dwugodzinnej zabawy uczniowie utrwalili i poszerzyli swoje wiadomości dotyczące wody i jej ochrony a także wspaniale się bawili.

     

  1. Opis turnieju:

Ilość uczestników: 6 klas drugich gimnazjum

Potrzebne materiały: karty odpowiedzi, długopisy, mazaki, 

                                           wędki, tablica z logogryfem,                                                 

                                           tablica do rysowania, tabela punktacji.

  1. Cele turnieju:

-  znaczenie wody dla życia, jej zagrożenia i ochrona

-  wykazanie korelacji międzyprzedmiotowych z chemii,         

    biologii, geografii i fizyki

-         twórczy wysiłek umysłowy

-         łączenie rozrywki z nauką

-         odpowiedzialność za zadanie wykonywane w grupie

-         nauka wspólnej zabawy i podporządkowania się ustalonym regułom

-         rozwój fantazji, orginalności i zdolności improwizacji

-         możliwość aktywnego spędzenia czasu

-         wykorzystanie ruchu jako środka ekspresji

     3.  Przebieg turnieju:

-         klasy zajmują wskazane miejsca na trybunach

-         przedstawiciele klas siadają przy oddzielnych stolikach

-         prowadzący przedstawia poszczególne zadania

-         grupy po upływie określonego czasu (różny w zależność od rodzaju zadania)przedstawiają rozwiązania

-         nad przebiegiem turnieju czuwa komisja, która przyznaje punkty

-         wygrywa grupa, która zgromadzi największą ilość punktów

-         wszystkie konkurencje prowadzone są przez uczniów klas III – uczestników koła chemicznego.

 

 

            Scenariusz turnieju klas II „Woda jest życiem”

 

  1. Prezentacja klas

-         nazw drużyny kojarząca się z wodą (0-2 pkt.)

-         wierszyk lub piosenka tematycznie związana z wodą(0-2pkt.)

2.      Wodne domino-pojęcia i definicje dotyczące wody i roztworów wodnych, które należy połączyć parami (0-6 pkt. )

 

 

                           

 

                      Wodne domino

 

 

1. Tlenek wodoru                                     A. Mieszanina 

                                                                       niejednorodna  

2. Rozdzielanie składników                     B.  Roztwór właściwy

    roztworu

3. Rozdzielanie składników                     C. Destylacja

    zawiesiny

 

4.  Ilość gramów substancji           

     rozpuszczonej w 100g                         D. H2O

     wody w danej temperaturze                

5.  (ms:mr) 100%                                      E. Przyspiesza rozpuszczanie      

                                                                       ciał stałych w wodzie

6.  Benzyna, alkohole, woda                     F. Dodając substancji 

                                                                       rozpuszczanej do 

                                                                        roztworu

7.  Sól kuchenna, cukier, woda                 G. Dolewając wody do 

                                                                         roztworu

8.  Jednorodna mieszanina

     cukru z wodą                                        H. Sączenie

9.  Mieszanina piasku z wodą                    I.   Rozpuszczalność

10.  Ogrzewanie, mieszanie,

       rozdrabnianie                                      J.  Cp

11.  Zwiększamy stężenie

       procentowe roztworu                          K. Rozpuszczalniki

12.  Zmniejszamy stężenie                         L.  Substancje 

       procentowe roztworu                               rozpuszczane

 

                                                                        

3. Pływanie na czas – jedna osoba (0-3 pkt.)

    1 zawodnik(najlepszy pływak) z każdej drużyny pływa na   

    wózeczku gimnastycznym, na czas.

4. Kalambury – rysowanie czynności związanych z wodą (0-3 pkt. )

    jedna osoba z klasy losuje czynność związaną z wodą i rysuje ją na   

    tablicy. Klasa zgaduje. Wygrywa klasa, która odgadła najszybciej.

Ø      Łowienie ryb w rzece

Ø      Picie wody  przez słomkę

Ø      Pływanie w jeziorze

Ø      Gaszenie pragnienia

Ø      Moknięcie na deszczu

Ø      Skakanie przez falę

Ø      Pranie ręczne

5.  Wiedza – wszystkie klasy odpowiadają jednocześnie na dwa  

     kolejne pytania, z różnych dziedzin, na kartach odpowiedzi.

     (2x 0-2 pkt. )

 

Biologia:

  1. Jaki procent naszego ciała stanowi woda?
  2. Wymień trzy funkcje jakie pełni woda w organizmie człowieka?
  3. Jakie jest dzienne zapotrzebowanie człowieka na wodę?
  4. Która tkanka roślinna jest odpowiedzialna za transport wody?
  5. Podaj przynajmniej 2 witaminy rozpuszczalne w wodzie.
  6. Wymień sposoby usuwania nadmiaru wody z organizmu człowieka.
  7. Wymień kręgowce które muszą rozmnażać się w wodzie.
  8. Wyjaśnij pojęcie ekologia?

 

Geografia:

  1. Wymień nazwę i długość najdłuższej rzeki Europy.
  2. Podaj nazwę i głębokość najgłębszego rowu oceanicznego.
  3. Wymień nazwę dwóch kolorowych mórz i podaj na jakich leżą kontynentach.
  4. Ile procent globu ziemskiego zajmują morza i oceany? Ile to km2?
  5. Największe zasoby wody słodkiej znajdują się w:

a)      atmosferze

b)     rzekach

c)      lodowcach

d)     jeziorach

  1. Jak nazywa się wodna powłoka Ziemi?
  2. Wymień nazwy 2 mórz o dużym zasoleniu.
  3. Co to jest źródło?

 

Zanieczyszczenia:

  1. Wymień 3 źródła zanieczyszczenia wód.
  2. Czy dzikie wysypiska śmieci powodują zanieczyszczenia wód? Krótko uzasadnij.
  3. W jaki sposób zanieczyszczona woda dostaje się do organizmu Człowieka?
  4. Jakimi cechami powinna charakteryzować się woda pitna?
  5. Wymień 3 skutki zanieczyszczenia wód.
  6. Które z polskich rzek odprowadzają najwięcej zanieczyszczeń do Bałtyku?
  7. Wymień 2 organizmy wrażliwe na zanieczyszczenia wód.
  8. Na czym polega biologiczne oczyszczanie ścieków?

 

Niespodzianka:

  1. Do jakich celów używamy wody w gospodarstwie domowym?
  2. Dlaczego lód pływa po powierzchni wody?
  3. Wymień rzeki przepływające przez Karlino.
  4. Dlaczego żyletka ostrożnie położona na powierzchni wody nie tonie?
  5. Dlaczego woda w morzu jest słona?
  6. Podaj 3 sposoby oszczędzania wody w gospodarstwie domowym.
  7. Jakie prawo fizyczne znajduje potwierdzenie podczas kąpieli w wannie?
  8. Czy bez obaw możemy pić wodę deszczową? Krótko uzasadnij.

   

 

6.  Rewia mody plażowej (0-3 pkt. ) Każda klasa prezentuje   

     przygotowane stroje z odpowiednim komentarzem.  

7.  Uzupełnianie obiegu wody w przyrodzie (0-3 pkt ) Drużyny

     otrzymują kserokopie schematu obiegu wody w przyrodzie i  

     uzupełniają ogniwa obiegu. Muszą wykorzystać następujące 

     określenia: gleba, morze, rzeka, chmury, opady, spływ podziemny,

     transpiracja, przenikanie, spływ wód powierzchniowych, jezioro, 

     parowanie.

8. Wiedza (2x 0-2 pkt. )

9. Kalambury – przysłowia zawiązane z wodą. (0-3 pkt. )

    Jedna osoba z klasy losuje przysłowie lub powiedzenie związane z 

    wodą ,które następnie pokazuje a klasa odgaduje. Wygrywa klasa 

    która odgadnie najszybciej.

Ø      W gorącej wodzie kąpany

Ø      Robić wodę z mózgu

Ø      Z wielkiej chmury mały deszcz

Ø      Cicha woda brzegi rwie

Ø      Przepadł jak kamień w wodę

Ø      Sitem wody nie nabierzesz

Ø      Wpaść z deszczu pod rynnę

Ø      Krew nie woda

 

 

 

10.  Krzyżówka (2x 0-2 pkt. )

       Dwuosobowa drużyna z każdej klasy losuje po dwa hasła do

       logogryfu. Jeśli nie potrafią udzielić odpowiedzi może

       pomóc klasa, ale wówczas otrzymują mniejszą liczbę punktów.

 

1.

T

L

E

N

E

K

W

O

D

O

R

U

 

 

2.

T

O

P

N

I

E

N

I

E

 

 

 

 

3.

D

E

K

A

N

T

A

C

J

A

 

4.

S

O

L

A

N

K

A

 

 

 

 

 

5.

A

S

O

C

J

A

C

J

A

 

 

6

K

R

Z

E

P

N

I

Ę

C

I

E

 

 

7

S

K

R

A

P

L

A

N

I

E

 

8

S

Y

N

T

E

Z

A

 

 

 

 

 

9

Ż

Y

C

I

E

 

 

10

H

Y

D

R

O

G

R

A

F

I

A

S

U

B

L

I

M

A

C

J

A

 

K

R

Y

S

T

A

L

I

Z

A

C

J

A

 

 

13

T

L

E

N

 

 

14

M

I

E

S

Z

A

N

I

N

A

 

    

 

 Hasła:

 

  1. chemiczna nazwa wody
  2. przechodzenie substancji ze stanu stałego w ciekły
  3. zlewanie cieczy znad osadu
  4. roztwór wody z solą
  5. zdolność łączenia się wody w większe skupiska
  6. zmiana ciekłego stanu skupienia w stan stały
  7. przechodzenie ze stanu gazowego (lotnego) w ciekły
  8. reakcja łączenia
  9. bez wody nie byłoby go na naszej planecie
  10. nauka o wodzie
  11. przechodzenie ze stanu stałego w gazowy
  12. proces ten następuje gdy obniżamy temperaturę roztworu nasyconego
  13. w cząsteczce wody występuje jeden atom tego pierwiastka
  14. jeden ze sposobów przyśpieszających rozpuszczanie substancji

 

 

 

 

11.         Wyścigi w płetwach z przenoszeniem wody (0-3 pkt. )

Gospodarz i zastępca każdej klasy bierze udział w wyścigu w płetwach z przenoszeniem wody. Konkurencja odbywa się na czas.

12.         Wiedza (2x 0-2 pkt. )

13.         Wędka szczęścia – łowienie ryb

Ø     czas 1 minuta

Ø     1 ryba 2 punkty

            Wytypowany przez klasę „najlepszy wędkarz” łowi, w

            ustalonym czasie, na wędkę styropianowe rybki. Liczba

            punktów zależy od ilości „złowionych” ryb.

 

 

 

 

Podsumowanie i ogłoszenie wyników przez przewodniczącą komisji.

Wręczenie nagród.

 

 

 

 

Literatura:

v     „Woda jest życiem” – materiały opracowane przez GSI ZHP

v     J. Niemiec „Wszechobecna woda” Aura 1/2002

v     R. Górska „Quiz o wodzie” Aura 1/2002

v     A. Reder, M. Mróz-Duda „Woda jest życiem – scenariusz turnieju“ Chemia w szkole 2/1999

v     Podręczniki szkolne do chemii, geografii, biologii i fizyki