Często słyszymy o
problemach związanych z ochroną środowiska i ekologii. Musimy zdawać sobie
sprawę z tego, że jesteśmy częścią przyrody, a niszcząc ją i lekceważąc jej
prawa – niszczymy samych siebie. Powstaje pytanie: kiedy i w jaki sposób budzić
świadomość ekologiczną? Wszyscy zapewne zgodnie wskażą na szkołę i niewątpliwie
będą mieli rację. Dlatego na lekcjach chemii, biologii, geografii i innych
przedmiotów te zagadnienia są poruszane. W naszym gimnazjum odbywają się różne
imprezy mające na celu edukację pro środowiskową. Jedną z nich był turniej klas
II pod tytułem „Woda jest życiem” przygotowany przez uczniów klas III –
członków koła chemicznego. Stał się on okazją do szerzenia wiedzy ekologicznej
i korelacji treści nauczania wielu przedmiotów. Uczniowie klas II odpowiadali
na pytania dotyczące wiedzy z różnych przedmiotów i ochrony środowiska,
rozwiązywali krzyżówkę, uzupełniali obieg wody w przyrodzie, odgadywali
przysłowia i czynności związane z wodą. Uczniowie musieli wykazać się też
pomysłowością, ponieważ każda klasa musiała przygotować rewię mody plażowej i
wiersz lub piosenkę tematycznie związane z wodą.
Sądzę, że w czasie
turnieju połączyliśmy przyjemne z pożytecznym i podczas dwugodzinnej zabawy
uczniowie utrwalili i poszerzyli swoje wiadomości dotyczące wody i jej ochrony
a także wspaniale się bawili.
Ilość uczestników: 6 klas drugich gimnazjum
Potrzebne materiały: karty odpowiedzi, długopisy, mazaki,
wędki, tablica z logogryfem,
tablica do rysowania, tabela punktacji.
- znaczenie wody dla życia, jej zagrożenia i ochrona
- wykazanie korelacji międzyprzedmiotowych z chemii,
biologii, geografii i fizyki
- twórczy wysiłek umysłowy
- łączenie rozrywki z nauką
- odpowiedzialność za zadanie wykonywane w grupie
- nauka wspólnej zabawy i podporządkowania się ustalonym regułom
- rozwój fantazji, orginalności i zdolności improwizacji
- możliwość aktywnego spędzenia czasu
- wykorzystanie ruchu jako środka ekspresji
3.
Przebieg turnieju:
- klasy zajmują wskazane miejsca na trybunach
- przedstawiciele klas siadają przy oddzielnych stolikach
- prowadzący przedstawia poszczególne zadania
- grupy po upływie określonego czasu (różny w zależność od rodzaju zadania)przedstawiają rozwiązania
- nad przebiegiem turnieju czuwa komisja, która przyznaje punkty
- wygrywa grupa, która zgromadzi największą ilość punktów
- wszystkie konkurencje prowadzone są przez uczniów klas III – uczestników koła chemicznego.
Scenariusz turnieju klas II „Woda jest życiem”
- nazw drużyny kojarząca się z wodą (0-2 pkt.)
- wierszyk lub piosenka tematycznie związana z wodą(0-2pkt.)
2.
Wodne domino-pojęcia i definicje dotyczące wody i roztworów
wodnych, które należy połączyć parami (0-6 pkt. )
Wodne domino
1.
Tlenek wodoru A. Mieszanina
niejednorodna
2. Rozdzielanie składników B. Roztwór właściwy
roztworu
3. Rozdzielanie składników C. Destylacja
zawiesiny
4. Ilość gramów substancji
rozpuszczonej w 100g D. H2O
wody w danej temperaturze
5. (ms:mr) 100% E. Przyspiesza rozpuszczanie
ciał stałych w wodzie
6. Benzyna, alkohole, woda F. Dodając substancji
rozpuszczanej do
roztworu
7. Sól kuchenna, cukier, woda G. Dolewając wody do
roztworu
8. Jednorodna mieszanina
cukru z wodą H. Sączenie
9. Mieszanina piasku z wodą I. Rozpuszczalność
10. Ogrzewanie, mieszanie,
rozdrabnianie J. Cp
11. Zwiększamy stężenie
procentowe roztworu K. Rozpuszczalniki
12. Zmniejszamy stężenie L. Substancje
procentowe roztworu rozpuszczane
3. Pływanie na czas – jedna osoba (0-3 pkt.)
1 zawodnik(najlepszy pływak) z każdej drużyny pływa na
wózeczku gimnastycznym, na czas.
4. Kalambury – rysowanie czynności związanych z wodą (0-3 pkt. )
jedna osoba z klasy losuje czynność związaną z wodą i rysuje ją na
tablicy. Klasa zgaduje. Wygrywa klasa, która odgadła najszybciej.
Ø Łowienie ryb w rzece
Ø Picie wody przez słomkę
Ø Pływanie w jeziorze
Ø Gaszenie pragnienia
Ø Moknięcie na deszczu
Ø Skakanie przez falę
Ø Pranie ręczne
5. Wiedza – wszystkie klasy odpowiadają jednocześnie na dwa
kolejne pytania, z różnych dziedzin, na kartach odpowiedzi.
(2x 0-2 pkt. )
Biologia:
Geografia:
a) atmosferze
b) rzekach
c) lodowcach
d) jeziorach
Zanieczyszczenia:
Niespodzianka:
6. Rewia mody plażowej (0-3 pkt. ) Każda
klasa prezentuje
przygotowane stroje z odpowiednim
komentarzem.
7. Uzupełnianie obiegu wody w przyrodzie (0-3 pkt ) Drużyny
otrzymują kserokopie schematu obiegu wody w przyrodzie i
uzupełniają ogniwa obiegu. Muszą wykorzystać następujące
określenia: gleba, morze, rzeka, chmury, opady, spływ podziemny,
transpiracja, przenikanie, spływ wód powierzchniowych, jezioro,
parowanie.
8. Wiedza (2x 0-2 pkt. )
9. Kalambury – przysłowia zawiązane z wodą. (0-3 pkt. )
Jedna osoba z klasy losuje przysłowie lub powiedzenie związane z
wodą ,które następnie pokazuje a klasa odgaduje. Wygrywa klasa
która odgadnie najszybciej.
Ø W gorącej wodzie kąpany
Ø Robić wodę z mózgu
Ø Z wielkiej chmury mały deszcz
Ø Cicha woda brzegi rwie
Ø Przepadł jak kamień w wodę
Ø Sitem wody nie nabierzesz
Ø Wpaść z deszczu pod rynnę
Ø Krew nie woda
10. Krzyżówka (2x 0-2 pkt. )
Dwuosobowa drużyna z każdej klasy losuje po dwa hasła do
logogryfu. Jeśli nie potrafią udzielić odpowiedzi może
pomóc klasa, ale wówczas otrzymują mniejszą liczbę punktów.
|
1. |
T |
L |
E |
N |
E |
K |
W |
O |
D |
O |
R |
U |
|
|||
|
|
2. |
T |
O |
P |
N |
I |
E |
N |
I |
E |
|
|||||
|
|
|
3. |
D |
E |
K |
A |
N |
T |
A |
C |
J |
A |
|||
|
4. |
S |
O |
L |
A |
N |
K |
A |
|
|||||||
|
|
|
||||||||||||||
|
|
5. |
A |
S |
O |
C |
J |
A |
C |
J |
A |
|
|||||
|
6 |
K |
R |
Z |
E |
P |
N |
I |
Ę |
C |
I |
E |
|
|||
|
|
7 |
S |
K |
R |
A |
P |
L |
A |
N |
I |
E |
|||||
|
|
8 |
S |
Y |
N |
T |
E |
Z |
A |
|
|||||||
|
|
|
||||||||||||||
|
9 |
Ż |
Y |
C |
I |
E |
|
|||||||||
|
|
10 |
H |
Y |
D |
R |
O |
G |
R |
A |
F |
I |
A |
||||
|
S |
U |
B |
L |
I |
M |
A |
C |
J |
A |
|
||||||
|
K |
R |
Y |
S |
T |
A |
L |
I |
Z |
A |
C |
J |
A |
|
|||
|
|
13 |
T |
L |
E |
N |
|
||||||||||
|
14 |
M |
I |
E |
S |
Z |
A |
N |
I |
N |
A |
|||||
Hasła:
11. Wyścigi w płetwach z przenoszeniem wody (0-3 pkt. )
Gospodarz i zastępca każdej klasy bierze udział w wyścigu w płetwach z przenoszeniem wody. Konkurencja odbywa się na czas.
12. Wiedza (2x 0-2 pkt. )
13. Wędka szczęścia – łowienie ryb
Ø czas 1 minuta
Ø 1 ryba 2 punkty
Wytypowany przez klasę „najlepszy wędkarz” łowi, w
ustalonym czasie, na wędkę styropianowe rybki. Liczba
punktów zależy od ilości „złowionych” ryb.
Podsumowanie i ogłoszenie wyników przez przewodniczącą komisji.
Wręczenie nagród.
Literatura:
v „Woda jest życiem” – materiały opracowane przez GSI ZHP
v J. Niemiec „Wszechobecna woda” Aura 1/2002
v R. Górska „Quiz o wodzie” Aura 1/2002
v A. Reder, M. Mróz-Duda „Woda jest życiem – scenariusz turnieju“ Chemia w szkole 2/1999
v Podręczniki szkolne do chemii, geografii, biologii i fizyki