SCENARIUSZ LEKCJI

                                                  Klasa II gimnazjum

                                   „DZIADY” cz. II Adama Mickiewicza

                              Temat: Czynności magiczne i zaklęcia duchów

 

 

Uwaga: Lekcja ta jest pomyślana jako druga. Jest to kontynuacja tematów poświęconych omawianej lekturze.

 

Uczeń potrafi:

 

Formy i metody pracy:

 

Środki dydaktyczne:

 

Tok lekcji 

 

1.  Omówienie pracy domowej (testu), na podstawie której uczniowie przypomną pojęcia: dramat, gnoma. Wyjaśnią na czym polegał obrzęd Dziadów. Przedstawią postaci dramatu.

2.  Podanie odpowiedzi na pytanie: Co wiemy na temat „Dziadów” Adama Mickiwicza? – czytają uczniowie, którzy przygotowali odpowiedź w domu. Ponieważ była to praca dla chętnych, otrzymują kropki za aktywność.

3.  Podział klasy na trzy grupy. Każda grupa losuje „swojego ducha”, na przykład grupa I – Duchy lekkie, grupa II – Duchy najcięższe, grupa III – Duchy pośrednie.

4.  Rozdanie kart pracy – załącznik nr 1.

5.  Podanie poleceń dla każdej grupy – Wyszukanie w tekście i wpisanie do tabeli: wyjaśnienia kim jest wywołany duch, czynności magicznych Guślarza, prośby ducha, daru otrzymanego lub nie.

6.Przypomnienie o zasadach pracy w grupie.

7.Uczniowie pracują. W tym czasie nauczyciel rysuje tabelę na tablicy.

8.Czas pracy kończy zapis w karcie i na tablicy (tak wygląda zapis po przeprowadzeniu wszystkich lekcji) – załącznik nr 2.

 

Praca domowa:

  1. Moje spotkanie z duchem – opowiadanie z dialogiem.

 

 

CYKL  TEMATÓW POŚWIĘCONYCH  „DZIADOM” cz. II  ADAMA  MICKIWICZA

 

  1. Co wiemy na temat obrzędu zwanego Dziadami?
  2. Czynności magiczne i zaklęcia duchów.
  3. Motyw winy i kary.
  4. Nauki moralne wypowiadane przez zjawy i chór.
  5. „Dziady” utwór przeznaczony na scenę (w tym obejrzenie fragmentu spektaklu Teatru Telewizji lub spotkanie w teatrze, czyli klasowe obcowanie z KULTURĄ).
  6. „Dziady” na wesoło (warto pokusić się o własną wersję „Dziadów” – oryginalną i w pełni wykorzystującą pisarskie oraz aktorskie talenty uczniów).

 

Powodzenia w realizacji.

 

                 Opracowanie – Grażyna Chwieduk

                                       Gimnazjum w Karlinie