SCENARIUSZ LEKCJI
Klasa II gimnazjum
„DZIADY” cz. II Adama Mickiewicza
Temat: Czynności magiczne i zaklęcia duchów
Uwaga: Lekcja ta jest pomyślana jako druga. Jest to kontynuacja tematów poświęconych omawianej lekturze.
Uczeń potrafi:
Formy i metody pracy:
Środki dydaktyczne:
Tok lekcji
1. Omówienie pracy domowej (testu), na podstawie której uczniowie przypomną pojęcia: dramat, gnoma. Wyjaśnią na czym polegał obrzęd Dziadów. Przedstawią postaci dramatu.
2. Podanie odpowiedzi na pytanie: Co wiemy na temat „Dziadów” Adama Mickiwicza? – czytają uczniowie, którzy przygotowali odpowiedź w domu. Ponieważ była to praca dla chętnych, otrzymują kropki za aktywność.
3. Podział klasy na trzy grupy. Każda grupa losuje „swojego ducha”, na przykład grupa I – Duchy lekkie, grupa II – Duchy najcięższe, grupa III – Duchy pośrednie.
4. Rozdanie kart pracy – załącznik nr 1.
5. Podanie poleceń dla każdej grupy – Wyszukanie w tekście i wpisanie do tabeli: wyjaśnienia kim jest wywołany duch, czynności magicznych Guślarza, prośby ducha, daru otrzymanego lub nie.
6.Przypomnienie o zasadach pracy w grupie.
7.Uczniowie pracują. W tym czasie nauczyciel rysuje tabelę na tablicy.
8.Czas pracy kończy zapis w karcie i na tablicy (tak wygląda zapis po przeprowadzeniu wszystkich lekcji) – załącznik nr 2.
Praca domowa:
CYKL TEMATÓW POŚWIĘCONYCH „DZIADOM” cz. II ADAMA MICKIWICZA
Powodzenia w realizacji.
Opracowanie – Grażyna Chwieduk
Gimnazjum w Karlinie