WYCIECZKA DO WARSZAWY

Dnia 06.12.2021 roku wyruszyliśmy na dwudniową wycieczkę do Warszawy. Wyjazd przygotowaliśmy w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki „Poznaj Polskę”. Celem naszej wycieczki było poznawanie istotnych miejsc oraz wydarzeń związanych z historią Polski – ważnych dla naszej pamięci oraz zbiorowej tożsamości. Nasza grupa liczyła 24 osoby. Opiekę nad grupą sprawowało dwóch opiekunów.

Wycieczkę rozpoczęliśmy zbiórką o godzinie 2.45. O godzinie 3.00 wyruszyliśmy w kilkugodzinną podróż do stolicy Polski. Na miejsce dotarliśmy o godzinie 10.00, gdzie czekał już na nas przewodnik p. Janusz Kępka, który zajął się naszą grupą. Ze względu na obostrzenia podzielono nas na dwie grupy i rozpoczęliśmy zwiedzanie z przewodnikami Muzeum Powstania Warszawskiego. Ogromne wrażenie na nas wywarł stalowy monument, którego ściany pokrywały daty kolejnych dni powstania i ślady po pociskach, a z wewnątrz dobiegało brzmienie bijącego serca, które symbolizuje życie Warszawy w 1944 roku. Wprowadzeni w tematykę II wojny światowej pod kierunkiem przewodnika
p. Ewy Ter-Tatewosjan podążyliśmy pod fragment MURU GETTA Warszawskiego. Następnie udaliśmy się do Parku Świętokrzyskiego, gdzie wykonaliśmy pamiątkowe zdjęcia na tle Pałacu Kultury i Nauki oraz przewodnik opowiedział nam i pokazał jeden z najnowszych warszawskich pomników – pomnik Janusza Korczaka z dziećmi. Uczniowie zobaczyli również współczesną Warszawę: najnowsze wieżowce i stacje metra. Około godziny 14.00 pojechaliśmy zwiedzać Stare Miasto. Spacerowaliśmy z przewodnikiem po Placu Zamkowym, widzieliśmy Kolumnę Zygmunta, Zamek Królewski – z zewnątrz, Barbakan, pomnik Małego Powstańca oraz dotarliśmy do Rynku Starego Miasta.

Grupa uczniów ZSKarlino przy pomniku Małego Powstańca, znajdującym się przy ulicy Podwale u zbiegu z ulicą Wąski Dunaj, przy zewnętrznym murze obronnym Starego Miasta w Warszawie.

W centrum miasta zjedliśmy obiad i pojechaliśmy do Centrum Nauki Kopernik. Wizyta tam pozwoliła nam zobaczyć na żywo i w praktyce wiele zjawisk, m.in. z dziedziny biologii, fizyki, geografii i chemii. Wyczerpani po nocnej podróży oraz po intensywnym zwiedzaniu udaliśmy się na nocleg do hotelu. Po krótkim odpoczynku wraz z opiekunami postanowiliśmy spojrzeć na Warszawę nocą. Następnego dnia w mroźny poranek wybraliśmy się do Łazienek Królewskich, gdzie na terenie parku podziwialiśmy pomniki, rzeźby, architekturę i przyrodę. Zwiedziliśmy Starą Oranżerię i Pałac Na Wyspie. Stamtąd wyruszyliśmy do Zamku Królewskiego. Po drodze, na Placu Piłsudskiego byliśmy świadkami zmiany warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza. Wraz z przewodnikiem zwiedzaliśmy wnętrze zamku. Mieliśmy również niepowtarzalną okazję podziwiać dzieło wypożyczone z prywatnej kolekcji Portret Anny Austriaczki Petera Paula Rubensa. Zmęczeni, ale pełni wrażeń i zadowoleni z pobytu wróciliśmy do domu.

Grupa uczniów ZSKarlinow przy secesyjnym pomniku Fryderyka Chopina w parku Łazienkowskim w Warszawie,