Projekt „Kraków 2018”

Kwiecień jest tradycyjnym miesiącem, w którym młodzież z naszego Zespołu Szkół spotyka się od wielu lat z rówieśnikami z GKC z Gnosjo we Szwecji w pięknej stolicy Małopolski. Trzy ostanie wyjazdy organizujemy wspólnie z młodzieżą z zaprzyjaźnionego ZSP w Tychowie. Również w tym roku wyruszyliśmy wczesnym rankiem 9.kwietnia na spotkanie z przygodą i szwedzkimi przyjaciółmi.

IMG_4989[1] IMG_4990[1]

Wyjazd poza walorami turystycznym i krajoznawczym ma też przysłużyć pogłębianiu naszych kompetencji językowych oraz poznawaniu odmiennych kultur, które mogą służyć budowaniu więzi pomiędzy naszymi narodami. Dlatego też pierwsze popołudnie spędziliśmy na wiele uczącej grze miejskiej, która polegała na odnalezieniu kilku najcharakterystyczniejszych miejsc w obrębie rynku krakowskiego w mieszanych zespołach polsko-szwedzkich.

IMG_4997[1] IMG_4993[1]

Następny dzień poświęcony był wspólnemu pogłębieniu znajomości zagadnienia Holokaustu oraz tematyki obozów zagłady. Niezwykle trudne i ważne tematy poprzedzone były wspólnymi warsztatami zakończonymi wykonaniem hasła: „Nigdy więcej” w trzech językach: polskim, szwedzkim i angielskim. Hasła zabraliśmy ze sobą i postanowiliśmy uwiecznić na wspólnej fotografii na terenie obozu Auschwitz-Birkenau. Przy tej okazji chcielibyśmy bardzo podziękować naszemu edukatorowi, panu Igorowi Bartosikowi, za niezwykle poruszającą podróż po tym wyjątkowym miejscu, dzięki przytoczeniu wielu relacji naocznych świadków okrucieństw, które tam się odbywały. Rzetelnie, rzeczowo, ale bez nadmiernego patosu – wzorcowa edukacja!

IMG_5004 IMG_5009 IMG_5095IMG_5084

Wspólna środa upłynęła nam na podziwianiu najważniejszych miejsc w Krakowie – Wzgórza Wawelskiego – z Katedrą oraz Zamkiem, a także jednej z pereł naszego dziedzictwa – Kopalni Soli w Wieliczce. Dodatkową atrakcją i wyzwaniem była podróż blisko 50-osobową grupą środkami krakowskiej komunikacji miejskiej.

IMG_5115 IMG_5126 IMG_5139 IMG_5147

Przedostatni dzień naszego wspólnego pobytu w Krakowie to podróż przez krakowski Kazimierz, z jego żydowską historią zakończony wizytą w Muzeum znajdującej się w starej Fabryce Oskara Schindlera. Natomiast ostatni wieczór w Krakowie spędziliśmy wspólnie spacerując urokliwymi uliczkami wokół rynku. Cudownie ciepły wieczór sprzyjał również chwilom spędzonym na krakowskich błoniach. Podsumowaliśmy również nasz pobyt ze szwedzkimi partnerami i rozstrzygnięty został konkurs z pierwszego dnia pobytu, a najuczciwiej pracujące grupy zostały nagrodzone upominkami.

IMG_5161 IMG_5179 IMG_5192 IMG_5250

Piątek to dzień pożegnań i wyjazdu. Rano odwiedziliśmy jeszcze urokliwe Muzeum w Podziemiach, a następnie udaliśmy się w podróż powrotną do domu – my na dworzec PKP, natomiast Szwedzi na lotnisko…i tradycyjnie do swojego celu dotarliśmy trzy godziny później niż nasi przyjaciele…

Cudowny tydzień, piękna pogoda, niezapomniane wrażenia i przyjaźnie, które mamy nadzieję, że jeszcze długo przetrwają. Dziękuję mojej cudownej grupie – za wzorową postawę i bezwzględne zdyscyplinowanie. Podróżować z Wami to prawdziwa przyjemność!